Moj internet dnevnik
Gastronomija
Anketa
da li ste pronašli , pitaje i naćićete

RSS Moj RSS
lekovito bilje
aCordyceps, sa svojim sastavom delujuci na epifizu podstice proizvodnju melatonina, univerzalnog antioksidanta sa mocnim delovanjem na suzbijanje bolesti.. .. Vise o Cordycepsu
  aCoprinus, Coprinus reguliše nivo šecera u krvi, gasi upale u organizmu i povrh svega sprecava kardiovaskularne bolesti izazvane dijabetesom. .. Vise o Coprinusu
 
Reiši, Dokazano jaca imunološki sistem ljudskog organizma, ima izrazita antivirusna i anti bakterijska svojstva .. Vise o Reishi
 
aAšvaganda, je efikasan antistres adaptogen koji ima umirujuce dejstvo na organizam, ali mu daje energiju, za razliku od sedativa koji ga omamljuju. .. Vise o Ašvagandi

Astragalus, garantovano pomaže u zaštiti od bolesti tako što stimuliše proizvodnju i cirkulaciju imunoloških faktora u krvi .. Vise o Astragalusu

PIZZA

P'Zone® Pizza
P'Zone® Pizza
The P'Zone® Pizza is over a pound and nearly a foot long and for a limited time, you can get the Pepperoni P'Zone® for just $5! Try Meaty or Classic for 99¢ extra.
Order Now   |   View Larger Image
New Tuscani Pasta Pairs
New Tuscani Pasta Pairs
Our new Tuscani Pasta Pairs give you one great way to get two great pastas! Now you can mix and match your 2 favorites and get 5 breadsticks, starting at $13.99.
Order Now   |   View Larger Image
PANormous™ Pizza
PANormous™ Pizza
PANormous is the biggest pan pizza we've ever created — over 40% bigger than our large pan pizza!
Order Now   |   View Larger Image
Pizza Mia™ Pizza
Pizza Mia™ Pizza
Pizza Mia™ is made with rich whole-milk mozzarella cheese with a hint of cheddar, and sauce made from vine-ripened California tomatoes – and it's just $5 every day when you order 3 or more 1-topping mediums!
Order Now   |   View Larger Image

Italian Meat Clasicana Pizza is a delicious combination of our All-Natural Aged Pepperoni, Natural Italian Sausage and Fire-Roasted Red Peppers. Available on all crust types.
Order Now   |   View Larger Image
NEW TUSCANI LASAGNA
NEW TUSCANI LASAGNA
With layers of lasagna noodles and real ricotta, Parmesan and Romano cheeses smothered in Italian-seasoned meat sauce and freshly oven-baked with a layer of melted cheese, you'll get the taste of Italy, delivered right to your door. Get over 3 lbs. of pasta plus 5 breadsticks.
Order Now   |   View Larger Image
Hershey's® Chocolate Dunkers™
Hershey's® Chocolate Dunkers™
Freshly-baked, soft, melt-in-your-mouth dessert sticks topped with white chocolate and HERSHEY’S® milk chocolate – served with rich chocolate dipping sauce!
Order Now   |   View Larger Image
poynati u svijetu

On u kuhinji

Postoje dvije vrste muškaraca. Oni koje žene moraju tjerati u kuhinju i oni koje moraju tjerati iz kuhinje. Naime, muškarci ili mrze ili vole kuhati. A, među onima koji su rođeni za kuhanje, postoje i oni koji to tako dobro rade da su postali poznati chefovi.

Najpoznatiji svjetski chefovi
Gastro report

Najpoznatiji svjetski chefovi

Sigurno je da su veliki chefovi današnjice istovremeno i spretni poduzetnici.

Kad on kuha.



Clube Gastronomias  

Upišite tekst...
Brojač posjeta
336281
Arhiva
« » srp 2014
  • p
  • u
  • s
  • č
  • p
  • s
  • n
  •  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
TagCloud
Shoutbox
22.7.2014. 19:41 :: Obat Sifilis Raja Singa untuk Pria
Obat Herbal Sipilis
22.7.2014. 19:41 :: Mencegah Dan Mengobati Sipilis
Obat Herbal Sipilis
22.7.2014. 19:42 :: Obat Sifilis Yang Efektif
Obat Herbal Sipilis
23.7.2014. 1:32 :: Obat Kutil Kelamin / kondiloma acuminata
Jual Obat Kutil Kelamin Gatal - info order hub-: 0857-4785-4682
23.7.2014. 2:51 :: jual furniture jepara
http://jualfurniturejepara.com/
23.7.2014. 6:04 :: ngawur
Suka Ngawur Tapi Mujur
23.7.2014. 9:24 :: ciri ciri dari penderita penyakit kista
ciri ciri dari penderita penyakit kista
23.7.2014. 9:25 :: cerita lucu gokil
Gudangnya Kumpulan Humor Lucu Paling Gokil
23.7.2014. 10:09 :: Ngakak Bareng
Funny story - Not Up to One Dollar
23.7.2014. 11:30 :: muotinortti
Quick Three Legged Chicken
23.7.2014. 12:25 :: apa yang menyebabkan asam lambung tinggi
apa yang menyebabkan asam lambung tinggi
23.7.2014. 16:01 :: obat kutil di vagina
obat kutil di vagina
23.7.2014. 16:01 :: obat kutil di selangkangan
obat kutil di selangkangan
23.7.2014. 16:01 :: obat kutil di selangkangan
obat kutil di selangkangan
23.7.2014. 16:01 :: obat kutil di sekitar kemaluan
obat kutil di sekitar kemaluan
23.7.2014. 16:01 :: obat kutil di sekitar kemaluan
obat kutil di sekitar kemaluan
23.7.2014. 16:02 :: obat kutil di penis
obat kutil di penis
23.7.2014. 16:02 :: obat kutil di penis
obat kutil di penis
23.7.2014. 16:02 :: obat kutil di kemaluan
obat kutil di kemaluan
23.7.2014. 17:11 :: jasa fotocopy murah
Rawamangun Jakarta Timur 24 Jam Nonstop
23.7.2014. 17:26 :: obat kutil di sekitar kemaluan
obat kutil di sekitar kemaluan
23.7.2014. 17:26 :: obat kutil di sekitar kemaluan
obat kutil di sekitar kemaluan
23.7.2014. 17:27 :: obat kutil di penis
obat kutil di penis
23.7.2014. 17:27 :: obat kutil di kemaluan
obat kutil di kemaluan
23.7.2014. 17:27 :: obat kutil di kemaluan
obat kutil di kemaluan
23.7.2014. 17:27 :: obat kutil di kemaluan
obat kutil di kemaluan
23.7.2014. 17:27 :: obat kutil di kemaluan pria
obat kutil di kemaluan pria
23.7.2014. 17:27 :: obat kutil di kemaluan pria
obat kutil di kemaluan pria
Blog
ponedjeljak, studeni 19, 2007

 

Savremena ishrana ljudi se ne može zamisliti bez voća i povrća bez obzira što oni ne sadrže u većoj mjeri osnovne "gradivne" materije ljudskog organizma, kao što su ugljeni hidrati (skrob), masti i bjelančevine (proteini). Voće, povrće dragocjeni su i nezamjenjivi za dobar rad i vitalnost ljudskog tijela. Značajna je uloga mineralnih materija, zvanih makroelementi ili mineralne soli, kao i uloga nezaobilaznih mikroelemenata. Dodamo li tome lahko svarljive šećere, obojene (hlorofil, anatocijan) i neke organske materije i vodu, samo smo pokušali istaći značaj voća, povrća i sličnih namirnica u ljudskoj ishrani.

 

Voće i povrće čine posebne grupe namirnica koje se, sa izuzetkom odlikuju: malom energetskom vrijednošću, velikim sadržajem vode, malom količinom proteina i masti, znatnim sadržajem ugljenih hidrata i celuloze, bogatsvom mineralnih sastojaka i vitamina, kao i sadržajem drugih hranjivih sastojaka kao što su enzimi, organske kiseline, antocijani, tanini i dr.

Zahvaljujući upravo ovakvom sadržaju prije svega mineralnih sastojaka, vitamina, celuloze, enzima i drugih koji imaju prevashodno zaštitnu ulogu u orgnizmu, kao i sadržaju voćnih šećera koji predstavljaju vrlo pogodne izvore energije, voće i povrće ima veliki značaj za ljudsko zdravlje.

Voće i povrće treba uzimati u količinama koje su organizmu potrebne. Nedovoljno ili prekomjerno unošenje mineralnih sastojaka, vitamina, voćnih šećera, celuloze i ostalih sastojaka voća i povrća može se nepovoljno odraziti na zdravlje. To je slučaj i sa ostalim namirnicama kada se ne koriste u odgovarajućim količinama. Zakon mjere, koji treba da je prisutan u svemu što čini čovjekov život, važi i u ishrani. Koliko je važno da svakoga dana uzmemo odgovarajuću kolićinu voća i povrća, važno je i da se ta kolićina ne uzme odjednom, nego podjeljena po objedima. Najbolje je kada u svakom objedu, doručku, ručku i većeri ima voća i povrća. Pri svemu tome neophodno je voditi računa da se jedan dio povrća obavezno uzme u sirovom stanju u obliku salate ili soka.

- Značaj voća u ishrani

Osnovne zajedničke karakteristike voća su:

· relativno mala energetska vrijednost, izuzimajući neke vrste (banane, kesten, orah, lješnjak, badem) i sušeno voće (suha šljiva, suha smokva, suho grožđe),

· visok sadržaj vode, izuzimajući ljuskasto i sušeno voće

· znatan sadržaj ugljenih hidrata, a naročito voćnih šećera (glukoza, fruktoza),

· mali sadržaj proteina i masti, izuzimajući ljuskasto voće,

· bogastvo u mineralnim sastojcima i vitaminima,

· znatan sadržaj celuloze (biljna vlakna), organskih kiselina i drugih sastojaka (pektini, antocijani i drugi ).

- Voda

Sve vrste svježeg voća izuzev ljuskastog i sušenog odlikuju se visokim sadržajem vode. Zavisno od vrste voća, količina vode se kreće od 82,2%, koliko je ima u smokvi, do 93,2% koliko sadrži lubenica. Nešto manje vode sadrži banana 75,9%, a još manje pitomi kesten 50,1%. Znatno manje vode sadrži sušeno voće 24,0-24,6%, još manje ljuskasto voće 4,8-6,2% a najmanje kikiriki svega 2,8%.

- Proteini

Uzeto u cjelini voće sadrži malo proteina, najćešće manje od 1%. Izuzetak su neke vrste ljuskastog voća, koje sadrže znatne količine proteina, kao što su: lješnik 13,9%, orah 14,6%.

- Masti

Sve vrste voća izuzev ljuskastog sadrže male količine masti, 01-1,0%. Ljuskasto voće se odlikuje visokim sadržajem masti koje se kreće od 46,6%, koliko sadrži kikiriki.

- Ugljeni hidrati

Javljaju se u znatno većim količinama. Jagodičasto i citrusno voće sadrži 10% ugljenih hidrata, a sve ostale vrste do 20%, izuzimajući kesten sa 42% i suho voće sa 61,5-69,4% ugljenih hidrata. Najveći dio ugljenih hidrata u voću čine šećeri fruktoza i glukoza, a znatno manji dio saharoza i polisaharidi. Zahvaljujući tome što se ugljeni hidrati voća sastoje pretežno od prostih šećera oni se u organizmu vrlo brzo resorbuju i iskorištavaju u čemu je njihova prednost u odnosu na ugljene hidrate drugih namirnica. Mali broj vrsta voća sadrži ugljene hidrate i u obliku skroba.

- Mineralne materije

Po sadržaju mineralnih materija i vitamina voće ima važnu ulogu u ljudskoj ishrani. Najveću količinu mineralnih sastojaka sadrži ljuskasto i suho voće, mada i ostale vrste voća mnogo ne zaostaju. Od ukupne mase voća najviše ima kalijuma, kod mnogih vrsta voća kalijum čini 30-60% ukupne količine mineralnih materija. Voće sadrži neznatne količine natrijuma. U znatnim količinama voće sadrži kalcijum, fosfor i magnezijum, dok se neke vrste voća odlikuju i znatnim sadržajem gvožđa. Tu se nalaze i drugi mineralni sastojci kao što su: mangan, bakar, kobalt, cink, fluor, jod, silicijum, sumpor i druge.

- Vitamini

Voće je bogat izvor vitamina, mada u poređenju sa povrćem voće sadrži manje vitamina. Od vitamina voće sadrži najviše vitamina C i karotina. Njihova količina zavisi od vrste voća, sorte kao i niza drugih činilaca. Vitamin C nije podjednako raspoređen u cijelom plodu. Najviše ga ima u pokožici i ispod nje. Drugi vitamin po važnosti i količini je karotin. Najviše ga sadrži kajsija, ananas, suha šljiva, breskva, lubenica itd. U manjim količinama voće sadrži i druge vitamine: K, E, vitamine B grupe.

- Pektini

Neke voćne vrste, kao što su dunja, jabuka i druge sadrže pektin, čija količina zavisi od vrste i stepena zrelosti njegovih plodova. U zrelom i prezrelom voću nema pektina. Voće sa velikim sadržajem pektina se koristi u dijetaterapiji proljeva. Neke vrste voća sadrže tanine i antocijane. Ni jedan objed, a pogotovo ni jedan dan, ne bi smio da prođe bez svježeg voća ili voćnog soka.

- Celuloza

Povoljan učinak celuloze ogleda se u tome što vezujući vodu za sebe povećava zapreminu crijevnog sadržaja, čime stvara uslove za pražnjenje crijevnog trakta.

- Voćni šećeri

Voće od ugljenih hidrata sadrži glikozu, fruktozu, saharozu, pektin i celulozu. Sadržaj šećera je veći ukoliko je plod zreliji. Za ishranu ljudi najveći značaj ima glikoza, grožđani šećer i fruktoza tj. šećer koji se nalazi u voću i medu. Glikoze ima također u nekim vrstama povrća. Saharoza ili običan šećer kako se još zove, nalazi se u šećernoj trsci (20%), šećernoj repi (15%) i u voću. Značajna je namirnica koja se danas najviše od svih šećera koristi u ishrani.

- Značaj povrća u ishrani

Povrće, kao i voće predstavlja u ishrani posebnu grupu namirnica. Njegova hranjiva vrijednost se cijeni, prije svega po sadržaju mineralnih materija i vitamina, koju u organizmu imaju zaštitnu ulogu. Osnovne zajedničke karakteristike povrća su:

· male energetske vrijednosti

· visok sadržaj vode

· relativno mali sadržaj osnovnih hranjivih sastojaka

· znatan sadržaj celuloze

- Voda

Većina vrsta povrća, izuzev leguminoza (pasulj, grašak, sočivo) sadrži veliku količinu vode, čak do 96,8% koliko sadrži krastavac. Nasuprot tome, količina u leguminozama nije veća od 12%.

- Proteini

Kao i voće, sve vrste povrća, izuzev leguminoza, sadrže malo proteina. Zavisno od vrste, ta količina iznosi 0,6-4,4%, sem bijelog luka koji sadrži 6,1% proteina. U leguminozama protein iznosi 21.3-23.5%.

- Masti

Masti u povrću ima još manje nego proteina. Većina vrsta povrća sadrži u prosjeku 0.1-0.4% masti.

- Ugljeni hidrati

Povrće sadrži nešto više ugljenih hidrata nego proteina i masti. Ako se izuzmu leguminoze i još neke vrste povrća (bijeli luk, krompir, hren i paškanat) onda se količina ugljenih hidrata u ostalim vrstama povrća kreće od 1.3% ( krastavac) do 9.8% (peršunov list). Ugljenih hidrata u leguminozama ima neuporedivo više, čak do 56-61%. Za razliku od voća, gdje najveći dio ugljenih hidrata čine voćni šećeri, u povrću dominira skrob.

- Celuloza

Povrće je zahvalan izvor nesvarljivih biljnih vlakana, čija se količina, zavisno od vrste, kreće 0.5-4.0%. Budući da se povrće u dnevnim obrocima uzima u nešto većoj količini i da se jedan dio povrća koristi u sirovom stanju, dobar dio fizioloških potreba u celulozi čovjek zadovoljava povrćem.

- Mineralne materije

U pogledu sadržaja mineralnih sastojaka, nema velikih razlika između voća i povrća. Ovo se odnosi, kako na ukupnu količinu, tako i na sadržaj pojedinih mineralnih sastojaka. Zavisno od vrste povrća, ukupna količina mineralnih sastojaka, izuzimajući leguminoze, kreće se od 600-2200mg u 100gr jestivog dijela povrća. Kao i kod voća, tako i kod svih vrsta povrća, najveći dio ukupne količine mineralnih materija čini kalijum. Od ostalih u znatnim količinama javljaju se kalcijum, fosfor i magnezijum. Pored pomenutih mineralnih sastojaka, povrće sadrži mangan, bakar, magnezijum, cink, kobalt, jod, sicilijum, sumpor i druge.

- Vitamini

Povrće se odlikuje znatnim sadržajem vitamina. Naročito su značajne količine vitamina C i karotina ( provitamina A). Povrće je čak bolji izvor vitamina od voća. Dovoljno je pomenuti da mrkva sadrži 8.1 mg%, radić 7.9 mg%, list peršuna 7.3 mg%, špinat 4.9 mg% karotina. Slično je sa vitaminom C. Neke vrste povrća sadrže toliko vitamina C, da ih je dovoljno uzeti u količini od 30-50 gr, da bi se podmirile dnevne fiziološke potrebe. Takav je slučaj s listom peršuna, koji sadrži 166 mg% ovog vitamina, paprikom sa 139 mg%, keljom sa 105 mg% i drugim. Od ostalih vitamina, povrće sadrži: E, K, B1, B2, B6, ijacin, pantotensku kiselinu, biotin, folnu kiselinu i druge.

gastrolog @ 04:46 |Komentiraj | Komentari: 0
 
Index.hr
Nema zapisa.